26.søndag i treenighetstiden,
Oppreist og fri
Dette hellige evangelium står skrevet hos evangelisten
Lukas i det 13.kap ( v.10-17)
For noen år siden møtte jeg en mann som var krumbøyd.
Overkroppen stod i rett vinkel ut fra livet. Denne mannen levde et helt vanlig
liv, jobbet, hadde familie, var fullstendig oppegående på alle måter… når man
unntar at han var krumbøyd.
Jeg beundret denne mannen. For alle måtte se at helt
dagligdagse ting var svært vanskelig for ham. Å komme inn i en bil, sette seg på
en stol, ligge i en seng, kle på seg… alt var påvirket av at han ikke kunne
rette seg opp.
Det var en kvinne i en slik situasjon Jesus la merke til
i folkemengden som samlet seg rundt ham. Nå var det jo ikke vanskelig å få øye
på kvinnen, alle kunne jo se at hun var krumbøyd. Og slik hadde hun vært i 18
år. Lukas beskriver sykdommen hennes ved å si at hun var plaget av en
sykdomsånd. Det var datidens måte å se på sykdom på, deres medisinske uttrykk så
å si. Det er ingen ting i teksten som tyder på at de så på henne som besatt av
en ånd, det er heller slik at i deres verdensbilde er det ånder som forklarer
hvordan ting er slik som de er.
Jesus ser denne kvinnen, og han helbreder henne. Det
står at hun rettet seg og lovpriste Gud.
Denne helbredelsesfortellingen har to
poeng.
Det ene er at Jesus kan helbrede. Det må vi holde fast
på selv om det kan være vanskelig å fatte. Men det er viktig å være oppmerksom
på at det er Jesus som gjør dett, ikke en helbredelsespredikant, ikke en healer,
ikke en som vil ha betaling for å be for en syk. Det er Jesus selv som gjør
dette. Og kvinnen har ikke engang bedt om det. Jesus ser hennes vanskeligheter,
og da er han der.
I dag er det ikke så ofte vi opplever at Jesus selv,
eller Gud griper inn i et menneskes liv på denne måten. Men det skjer. Det som
skjer oftere er at legevitenskap og medisin er kommet så langt at flere av de
sykdommene som Jesus den gang helbredet for , nå kan helbredes ved legehjelp.
Jeg tro det er viktig å se på medisin og legehjelp som helbredelse som dypest
sett kommer fra Gud. Det er Gud som har skapt oss og lagt muligheten til
kunnskap, forskning og nyvinninger på alle områder i våre sinn, i våre hjerner.
Så legevitenskap er Guds forlengende arm. Derfor er det ikke så stor forskjell
på en spontan helbredelse og den som foregår gjennom medisiner og operasjoner.
Alt er Guds verk.
Det andre poenget i denne helbredelsesfortellingen er at
kvinnen blir reist opp. Hun rettet seg opp. Det skjer noe med et menneske som
retter seg opp. Denne kvinnen begynner å synge lovsanger til Gud. Hun er ikke
lenger anonym og nedbøyd i den store massen, hun lar i sannhet sin røst høre.
Hun kan se folk inn i øynene igjen, ingen trenger bøye seg ned for å snakke til
henne, ingen kan snakke over ryggen på henne… hun blir full av selvrespekt og
stolthet.
Hun ble ikke bare fri sykdommen, men hun ble fri i sitt
hjerte.
Det er jo egentlig dette kristendom handler om, det
Jesus kom for. Jesus kom for å gi oss mot til å leve oppreist, tro på Guds
kjærlighet nettopp til oss, og se andre mennesker inn i øynene med visshet om at
vi er verdifulle og likeverdige for Gud. Hele Jesu gjerning handler om å løfte
mennesker opp, gi oss nåde og kjærlighet og gjøre oss i stand til tjeneste i
verden.
Derfor er alle forsøk på å klassifisere mennesker etter
hudfarge, velstand, funksjonsdyktighet, alder, seksuell legning… eller hva
ellers vi måtte finne på..sterkt i strid med det Jesus lærte. Jesus gjør
mennesker fri og Jesus reiser mennesker opp. Da er det alvorlig hvi vi som er
hans kirke gjør det motsatte.
Denne helbredelsen skjer på sabbaten.Og
synagogeforstanderen påpeker det, Jesus handler mot den jødiske lov når han
gjør kvinne frisk og fri på en sabbat. Men Jesus setter han på plass. Det er
aldri loven som er det viktigste, det er menneskene. Jesus setter seg utover de
forskrifter den jødiske religion som han var oppvokst i foreskrev, og handler
med helt andre prinsipper som grunn.
Dette er det nye i det Jesus kom med. Han opphever alle
religiøse bud, han lar seg ikke binde av menneskelige forståelser av religion,
for han er det bare kjærlighet og frihet som
gjelder.
Dette var uhyre radikalt den gang, og det var jo denne
praksisen som til slutt felte Jesus. Men det er også uhyre radikalt i dag, og
det gjør Jesu lære til noe helt annet enn de øvrige
religioner.
Tusen takk! Dette var noe helt annet enn det jeg hørte før idag. At en preken over samme tekst kan være så forskjellig er helt utrolig! Takk igjen! -Margit-
SvarSlettCasino, Hotel & RV Park - MapYRO
SvarSlettFind 평택 출장샵 your way around the casino, find where everything is located with real time driving 안성 출장마사지 directions and find the 계룡 출장마사지 best casino, hotel 경상북도 출장마사지 and RV 부천 출장안마 park parking